Aino × A creative digital studio

!f5dbe9jcpr9mzula0chnn2a

Aino ställer om sitt erbjudande

Vill bli bäst på användarupplevelse och performance för e-handel.

Den digitala byrån Aino har sedan länge haft ett tydligt fokus på teknik, design och performance under samma tak. Under åren har man framgångsrikt använt sin kompetens för att stärka varumärken som Nudie Jeans, Forsman & Bodenfors, Artilleriet och Kungliga Biblioteket i deras digitala omställning.

Nu tar byrån ett steg in i den digitala handeln där man vill applicera samma beprövade lösningsmetoder och detaljrikedom på mer komplexa utmaningar som e-handel ofta innebär. Idén är att varumärkesupplevelsen måste finnas naturligt invävd i den digitala helhetsupplevelsen där själva handeln är central.

Kampanjsidor och bloggar har tappat sin kraft som megafon och marknadsföringskanal för varumärken. Förr tipsade man sina kompisar om snygga hemsidor och vilka priser dom vunnit, sånt händer liksom inte längre. Dagens digitala användare rör sig snabbt mellan nya domäner och där tror vi att själva handeln och hur den samspelar med varumärket och andra digitala kanaler är avgörande.

Under året har Aino tagit in ett par nya kunder samt nyanställt från andra e-handelsbyråer. Man har även plockat in extern kompetens för att utveckla en egen lösningsarkitektur för headless e-handel där även e-handelsplattformen Centra ingår som en viktig komponent.

Vi ser att många e-handlare brottas med komplexa system och integrationer som begränsar snabbrörligheten och bidrar till en stelare, långsammare och inkonsekvent användarupplevelse. Vårt erbjuande till varumärken som vill växa digitalt är att framför allt att lösa det pusslet på ett skalbart sätt men samtidigt optimera performance och användarupplevelse för slutkonsumenterna.

Varför är det så viktigt med performance?

Långsamma sidor och laddningstider är enligt undersökningar en av dom största anledningarna till negativ användarupplevelse och konverteringsbortfall. Vår uppgift som teknikleverantör är att leverera det absolut bästa hantverket för att optimera användarupplevelsen på alla fronter och därför är det naturligt för oss att fokusera på områden med stor förbättringspotential för att göra upplevelsen ännu bättre. Dessutom är hastighet och stabilitet något som digitala användare förväntar sig av ett premiumvarumärke idag, allt annat är otänkbart.

Aino består idag av 4 ansätllda och några frilansare men räknar med att öka styrkan med ett par till under 2020. Man har dock inga ambitioner på att växa för snabbt.

Vi bygger ett bolag med hälsosam företagskultur där människors välbefinnande går före allt annat. Vi ser att snabbväxande byråer ofta upplever negativa konsekvenser på arbetsmiljö och detta bidrar till hög personalomsättning och att kunskap försvinner ur bolaget. Istället för att jaga snabb tillväxt så fokuserar vi på att bygga bra relationer och stabila lösningar för ett fåtal kunder över längre tid.

David Hellsing
david@aino.com